75 jaar PEGEM 1920-1995

De "n.v. Provinciale en Gemeentelijke Elektriciteits-maatschappij" heeft in 1927 een 50kV kabel aangelegd van Amsterdam naar Haarlem, o.a. over de Spaarndammerdijk. Sporen daarvan zijn nog te vinden

De maatschappij is opgericht door de Provincie en de energiebedrijven van Haarlem en Amsterdam,
met als doel gezamenlijk efficiënt energie op te wekken en te distribueren.
Daartoe werden in de begin fase de drie centrales (IJmuiden, Haarlem en Amsterdam) onderling verbonden met 50kV kabels. Hierdoor ontstond een betrouwbaar netwerk dat daardoor de spoorwegen als klant weet te werven.
Plaats van vestiging is Haarlem, de administratie zit in Amsterdam. Er is geen eigen personeel.

De PEGEM wordt steeds meer een coördinerende partij. Ze bezitten de verbindings kabels, het 50kV schakelstation aan de Oude Weg in Haarlem en de contracten met spoorwegen in Noord-Holland.
Eind 1952 komt er een 150kV verbindingen tussen Amsterdam en het PEN op het landelijk net en verliest de 50kV kabel zijn betekenis. In 1968 wordt het station aan de Oude Weg en de aangesloten kabels overgenomen door het PEN. Het leveren van stroom aan de groeiende spoorwegen wordt de hoofd activiteit.
In 1995 bestond de PEGEM nog, maar was de toekomst onzeker, in het licht van de dan komende fusiegolf van de deelnemende partijen.

Auteur: M.G. Niessen
 Uitgave: NV PEGEM