De Spaarndammerdijk liep oorsponkelijk via de Spaarndammerbuurt, de Haarlemmerpoort en de Haarlemmerdijk tot aan de Amstel. Door de aanleg van de Nieuwe IJdijk (geel) eindigde de Spaarndammerdijk vanaf omstreeks 1850 bij de Spaarndammerbuurt in Amsterdam.
Van het deel van de Spaarndammedijk tussen Halfweg en de Spaarndammerbuurt in Amsterdam is, op 3 stukken na, niets meer over. Alles tussen industriegebied De Heining en de Spaarndammerbuurt (Amsterdam) is in 1963 zonder onderzoek afgegraven en later onder het zand van het Westelijk Havengebied verdwenen. Deze 3 stukken zijn er nog (klik op de naam):

In de Spaarndammerbuurt van Amsterdam bevind zich nog een verkeersweg met de naam Spaarndammerdijk. Hier is echter niets meer van een dijk te herkennen. Aansluitend daaraan is de Spaarndammerstraat. Ook hier is niets meer dat aan de oude Spaarndammerdijk herinnert. Deze twee delen worden dus buiten beschouwing gelatne.

PM: In Amsterdam heeft de Spaarndammerdijk soms de naam Spaarnwouderdijk gekregen.