3b Grenspalen

Rond alle bouwwerken, militaire wegen en wateren die bij de Stelling van Amsterdam hoorden stonden vroeger grenspalen. Een groot aantal van die militaire grenspalen zijn bewaard gebleven en vaak tot monument verklaard.
Aan de voet van de Spaarndamerdijk staan ook een paar van deze genummerde palen.

Gedekte militaitre weg achter woning, aan einde Kerkweg.
Kaart detail van "Grindwegen in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude", 1897.
Bronvermelding: NA 4.OPV A192 Grindwegen in H&S 1897
Afbeelding ontvangen van Wim Koelman, maart 2019.

De Spaarndammerdijk fungeerde vroeger als primaire zeewering, maar de normale weg op de kruin gaf een vijand zicht op transporten en troepenbewegingen vanuit Haarlem. Om dit probleem op te lossen is in 1896 de aparte militaire weg “Weg langs de Hoogendijk” aan de voet van de dijk aangelegd welke daardoor een gedekte weg werd. Deze weg is nog steeds aanwezig in de vorm van een ongeplaveid voetpad.

Een deel van de weg moest om een woning (nu Spaarndammerdijk 30) heen worden aangelegd, over grondgebied van derden. De grenspalen markeerden de plek waar de militaire weg aan de noordelijke teen van de Spaarndammerdijk, eigendom van het Hoogheemraadschap Rijnland, moest worden aangelegd op dat grondgebied van derden.

Aan de voet van de Spaarndamerdijk staan er nog 3 van de oorspronkelijke 9 grenspalen: de nummers O2, O3 en O7.

Klik op onderstaande afbeelding voor een beschrijving per grenspaal.

20-04-16 O2 Spaarndammerdijk 1

O2